Täyden palvelun kopiotalo Jämsässä

T-paidoista se alkoi

Miksi lähteä kauas, kun kotikylältä löytyy täyden palvelun kopiotalo?

Olemme aina panostaneet nykyaikaisiin koneisiin ja ohjelmiin, sanoo yrittäjä Pasi Västinen

– Olisipa vaalit vaikka joka vuosi ja niissä mahdollisimman paljon ehdokkaita, vitsailee jämsäläisen Pasicopyn yrittäjä Pasi Västinen.

Totta toinen puoli. Västisen mukaan vaalikampanjat todella näkyvät paikallisen kopiotalon tuloksessa. Moni ehdokas kun haluaa teettää lentolehtisiä, käyntikortteja ja muuta mainosmateriaalia tehdäkseen itsensä näkyväksi.

Mutta ei painoalan yritys pelkillä vaalirahoilla elä. Yrityksen on pysyttävä ajan hermolla jatkuvasti. On nuuskittava, mitkä tuulet milloinkin puhaltavat kuvan ja viestinnän ympärillä.

– Me olemme panostaneet aina koneisiin ja ohjelmiin. Hankimme värikopiokoneen jo 1990-luvun alkupuolella, jolloin se oli lajissaan Suomen neljäs.

Tuhansia piirtoheitinkalvoja

Pasicopyn toiminta alkoi vuonna 1993. Pasi Västinen oli tuolloin nuorimies, joka haki elämälleen suuntaa. Oma juttu löytyi, kun Pasi perusti isänsä Reijo Västisen omistaman Jämsän Televisioviestinnän (JTV) kylkeen yhden miehen paitapainon.

– Aluksi siirsin lämpösiirtomenetelmällä valmiita kuvia t-paitoihin. Seuraavaksi aloin painaa paitoihin asiakkaiden omia valokuvia. Se oli uutta tuohon aikaan.

Värikopiokoneen myötä yritys sai entistä isompia asiakkaita. Yksi isoista oli UPM, joka tarvitsi monenlaista materiaalia viestinnän tueksi. Pelkästään tuhansia piirtoheitinkalvoja valmistui takavuosina erilaisiin koulutustarpeisiin.

– Kun sitten investoimme suurkuvatulostimeen, tuli mahdolliseksi tulostaa 90 senttiä leveitä värikuvia. Sen myötä aloimme tulostaa esimerkiksi rakennuspiirustuksia.

Kutsut, kiitokset, kalenterit, mainokset, valokuvien tulostukset, julisteet ja postikortit ovat olleet puolestaan yksityisten asiakkaiden ja yhdistysten vakio-ostoksia vuosien ajan.

Työn oppii tekemällä

Pasi Västinen pyöritti yritystä muutaman vuoden yksin. Töitä alkoi kuitenkin olla niin paljon, että lisähenkilöstö oli tarpeen. Tällä hetkellä Pasicopy työllistää yrittäjän lisäksi kaksi kokoaikaista työntekijää.

Vilma Haikonen on tullut Pasicopylle oppisopimuksella

Graafinen suunnittelija Auli Jokela ja painotuoteassistentti Vilma Haikonen ovat tulleet taloon oppisopimuskoulutuksen kautta. Sekä työnantaja että työntekijät ovat kokeneet oppisopimuksen kaikkein parhaaksi tavaksi päästä työhön käsiksi.

– On helppo kouluttautua, kun taustalla on koulun tuki. Toisaalta mikään koulu ei pysty antamaan niin käytännöllistä koulutusta kuin opiskelu työpaikalla, toteavat Haikonen ja Jokela.

Kolmen hengen työkimppa on saumaton. Vaikka jokaisella on omaa erityisosaamista, kiireen tullen hommat jaetaan.

– Joskus on tehty yölläkin töitä, kun on tullut nopealla tahdilla iso tilaus.

Kiireessä joukon jatkoksi liittyy myös Reijo Västinen, joka pyörittää edelleen myös JTV-yritystään saman katon alla.

Mainoksia myös nettiin

Suuri harppaus Pasicopylle oli, kun yritys muutti kuusi vuotta sitten uusiin omiin toimitiloihin Talvialantielle. Samalla yritysmuoto vaihtui toiminimestä osakeyhtiöksi.

Viime vuosien haasteina ovat olleet uudet julkaisualustat.

– Suunnittelemme paljon mainoksia pelkästään nettijulkaisuihin, kertoo Auli Jokela.

Toisaalta ihmiset haluavat hääkutsut ja kiitoskortit edelleen paperille painettuina.

– Arvokkaat asiat eivät ole siirtyneet vielä WhatsApp -aikakauteen.

Auli Jokela taittohommissa

Viime vuosina kopiotalo on laajentanut toimintaansa myös isompien painotuotteiden suuntaan. Auli Jokela on tehnyt taittotyön esimerkiksi Pirkko Vainion lastenkirjoihin. Samoin moni paikallishistoriallinen kirja on nähnyt päivänvalon Pasicopyn kautta.

– Taitto tehdään meillä ja pienet painosmäärät voimme painaa omillakin koneilla.

Mitä Pasicopyltä ei sitten löydy?

– No sitä voi käydä jokainen kysymässä. Etsitään ratkaisuja, sanovat yrityksen työntekijät.

Ostetaan omalta kylältä

Pasicopyllä toivotaan, että paikkakuntalaiset kannattaisivat oman kylän liikkeitä. Toive koskee niin julkisyhteisöjä, yrityksiä kuin yksityisiä ihmisiä.

– Mottomme voisi olla, että tule meille ennen kuin lähdet muualle.

Vilma Haikosen idea olikin suunnitella t-paita ja kauppakassi kansainvälisellä logolla ”I sydän Jämsä”.

Paras palaute on asiakkaan kiitos, sanovat Pasi Västinen, Vilma Haikonen ja Auli Jokela.

Vaikka useimmat asiakkaat kävelevät edelleen ovesta sisään, myös Pasicopy siirtyy kevään aikana osin verkkoon. Näin on mahdollista palvella niitäkin asiakkaita, jotka eivät pääse paikan päälle asioimaan.

– Se on tätä päivää, sanoo verkkokauppaa suunnitteleva Auli Jokela.
Entä paras tunnustus työstä?

– Ilman muuta se on asiakkaan kiitos, sanoo Vilma Haikonen palvelutiskin takaa.

Lue lisää Pasicopysta ja heidän palveluistaan:
www.pasicopy.fi.

 

(Teksti: Päivi Ketolainen ja kuvat: Petteri Koskinen)