Juusto saa Jämsässä uuden twistin

Vegaanisten tuotteiden menekki kasvaa maailmalla kahdeksan prosentin vuosivauhtia. Tässä vauhdissa aiomme pysyä mukana, sanoo Jokilaakson Juusto Oy:n toimitusjohtaja Esa Luomanperä.

Juustolla on Jämsässä vahvat perinteet. Kaikki sai alkunsa siitä, kun juustoa ryhdyttiin myymään itsepalvelumyymälöissä 1960-luvulla. Uuden ostostyylin mukaisesti juustopalat piti saada kuluttajien saapuville valmiiksi pakattuina. Niinpä Jämsän Seudun Osuusmeijerin tiloissa aloitettiin juuston pakkaamisen vähittäiskauppojen hyllyjä varten 1970. Myöhemmin Valio jatkoi toimintaa rakentamalla uuden juustopakkaamon Jämsään. Tärkeä perusta pakkaamon rakentamiselle oli kaupungin otollinen sijainti keskellä maata. Parhaimmillaan Valion pakkaamo työllisti 120 henkilöä.

Vuosikymmenet kuluivat ja suhdanteet muuttuivat. Juuston pakkaaminen päättyi Jämsässä 1997.  Yli sadan työpaikan katoaminen oli kaupungille iso menetys. Jämsän tarina juustokaupunkina näyttikin päättyneen, kunnes Jokilaakson Juusto aloitti toimintansa vuosituhannen alussa.

Meillä oli viralliset avajaiset vuonna 2004, kertoo toimitusjohtaja Esa Luomanperä.

Yritystoimintaa vankalta pohjalta

Jokilaakson Juusto on Esa Luomanperän ideoima ja isännöimä. Yritystoiminnan hän aloitti vahvan kokemuksen pohjalta, sillä hän on opiskellut ja tehnyt työuransa juuston parissa. Hän oli esimerkiksi rakentamassa sulatejuusto Violan menestystarinaa Venäjän markkinoille 1990-luvulla.

Jokilaakson Juusto Oy on juustoa jalostava yritys. Kokkien sanastoa lainaten voi sanoa, että juusto saa Jämsässä uuden twistin.

Meillähän ei täällä valmisteta juustoa alusta pitäen. Liikeidea on ollut alusta lähtien juuston jalostaminen kahdella eri osastolla. Toisella osastolla tehdään juustoraastetta, toisella sulatejuustoja ja levitteitä.

Alalla vallitsee kova kilpailu kuluttajien suosiosta. Siksi Jokilaakson Juustossa seurataan tarkasti kulutustrendejä Suomessa ja maailmalla. Päivän sana on nyt vege.

Vegaanilevitteiden menekki kasvaa kahdeksan prosenttiyksikköä vuodessa.

Yleisö suosii vegeä

Vastauksena kasvispohjaisten tuotteiden kysyntään Jokilaakson Juusto on luonut vegaanisen tuotesarjan. Se kantaa tuotenimeä Ilo. Tuotteiden raaka-aineita ovat esimerkiksi kaura, härkäpapu, pähkinät ja kookosmaito.

Ilo-tuotteisiimme ei käytetä mitään eläinperäisiä raaka-aineita. Kehittelymme uusin tulos on pähkinäpohjainen Cashew Valkohome, Luomanperä esittelee.

Tuote valittiin lokakuun alussa yleisön suosikiksi luomutuotekilpailussa Finlandia-talolla.

Toimme tuotteen markkinoille syyskuussa. Se tehdään Jämsässä käsityönä ja se sopii juustotarjottimelle perinteisen valkohomejuuston vegaaniseksi vaihtoehdoksi.

Tuotekehitystyö onkin vegaanisten tuotteiden perusta. Tärkeää on luoda tuotteesta sellainen, että se miellyttää kuluttajaa niin näöltään, maultaan kuin estetiikaltaan.

Esa Luomanperä ylpeänä esittää: Ilo Cashew Valkohome on pähkinäpohjainen herkku juustolautaselle. Se oli myös yleisön suosikki European Organic Foof  Innovation Award -kilpailussa.

Juustolla on aina ystäviä

Raaka-aineet Jokilaakson Juuston tuotteisiin tulevat Suomesta ja maailmalta. Yhteistyötä yritys tekee useiden raaka-aineiden toimittajien kanssa.

Kaura meillä on kokonaan suomalaista, mutta muita raaka-aineita ei vain Suomessa riitä tuotantoomme riittävästi.

Vaikka vegetuotteita käytetään jatkuvasti enemmän, perinteisillä maitopohjaisilla sulatejuustoilla on yhä ystävänsä. Jokilaakson Juuston tuotteita myydään sekä puolivalmisteina teollisuudelle, että pöytävalmiina pakkauksina vähittäiskauppaan.

Oma sulatejuustomerkkimme on Silva. Valmistamme tuotteita myös kauppaketjujen tuotemerkkien alla.  

Kasvava yritys, hyvällä sijainnilla

Jokilaakson Juusto Oy työllistää 27 henkeä. Vuosi vuodelta yrityksen toiminta on kasvanut ja laajentunut. Pian onkin edessä lisätilojen etsiminen. Parhaillaan on tulossa käyttöön esimerkiksi uusi pakkauslinjasto.

Ensi vuoden alusta suunnittelemme siirtymistä kahteen työvuoroon, joten lisää henkilöstöä tarvitaan. Vaikka Venäjän markkinat ovat tällä hetkellä lukossa, uusia avauksia on vireillä Keski-Euroopan suuntaan, sanoo toimitusjohtaja.

Ja mitä tulee sijaintiin, Luomanperän mielestä Jämsä on edelleen keskeinen paikka yrittää. Kulkuyhteydet avautuvat joka suuntaan.

Toimitusjohtaja Esa Luomanperä ja tuotekehittäjä Carita Viitamäki tietävät, että kuluttajan valintaan vaikuttavat tuotteen maku, tuoksu ja estetiikka.

Lue lisää Jokilaakson Juusto Oy:stä ja heidän tuotteistaan:
www.silva.fi
www.ilo.fi

(Teksti ja kuvat: Päivi Ketolainen)